salam ukhwah

Assalamualaikum WBT.Ahlan Wasahlan,Salam Ukhwah Fillah Abadan Abada..Smile Always.

Thursday, April 12, 2012

Peringatan Bagi Yang Lupa











“Tidaklah bumi bergoncang kecuali kerana ada maksiat-maksiat yg dilakukan di atasnya. Bumi gementar kerana takut Allah melihatnya”
(Kaab bin Malik RA)..



Assalamualaikum..apa khabar??Semalam kita gempar dengan berita gempa bumi,tsunami,dan gegaran..Macam2 andaian yg kta andaikan..macam2 jugak perasaan dlm hati.takut??sedih?? hmm..


Allah Swt hantar signal di Acheh , hampir satu dunia berdoa . Allah Swt hantar signal di Palestine , berbillion muslim berdoa .

Kalau Allah Swt tak hantar signal, kita mungkin dalam kealpaan sombong tidak berdoa . kan ? Dan ada juga yang masih tak sedar dgn signal . kita kena sedarkan mereka kan ? :)

Allah Swt ingin mendengar hamba-hambanya berdoa kepadaNya .Itu baru signal or amaran dari Allah..Peringatan Bagi yang LUPA dan LALAI..Kita akui bahawa kita sering lalai dari mengingati Allah.Ingat Allah bila rasa sedih,kecewa, susah dan hampa.Tapi bila gembira ,berjaya, bahagia dan senang,kita lupakan Allah. Astaghfirullahal azim.Moga Allah ampunkan kita semua..


Alhamdulillah, syukur pada Allah sbab kita masih ingat lagi kat Allah walau dalam keadaan macam ni.Ada yg sampai nak bertaubat.Bersyukur bagi yg masih ada kesedaran nak ingat Allah.darpada yg langsung tak ingat Allah.
Tak kurang juga yang mengejek,mengutuk golongan yg baru tersedar ni..sindir2 dengan ayat kasaq semacam..nak sindir tu bolehla..tapi jgn lah cakap macam tu..

"sekarang baru nak ingat tuhan..dulu langsung tak ingaat kat tuhan.."ni antara kata2 insan 'prihatin'..

Awak tu tau ke yg dia tak ingat langsung kat Tuhan??Kita mana tau kot2 dia lebih ingat kat Tuhan berbanding kta..Hati2 lah ya.
Memang tak dinafikan ada golongan yg memang baru nak sdar.tapi cuba tegur dengan cara yg berhemah.. ni sya kongsi sikit tips yg di share dari seorang hamba Allah di FB.:

Boleh saya tegur sikit? Antara sikap buruk yang perlu diperbaiki:-

1. Bila terjadi musibah yakni berupa amaran dari Tuhan (cth macam kes gempa n amaran tsunami), tolonglah jangan jadi orang yang menyindir sahabat-sahabat yang 'baru' nak ingat kat Allah. Memang Allah datangkan amaranNya untuk pakat-pakat ingat pada Allah. So, please jangan kita pula pandai-pandai nak ejek orang yang nak ingat pada Allah dalam situasi macam ni. Kita pula macam tak ingat Allah bila menyindir orang yang nak ingat Allah.

Dah banyak ayat Al-Quran berupa sindiran untuk mengingatkan. Lebih baik anda quote ayat al-Quran dan bagi pada mereka jika betul nak mengingatkan.

Tapi tak perlulah sampai kita pula nak ejek orang yang baru ter'sedar'. Alhamdulillah dia sedar. Doakan agar sentiasa jadi orang yang 'sedar'.

2. Tak salah dan bagus untuk alert dengan terus berdoa dan solat hajat dalam tempoh terdekat ni walaupun tsunami dijangkakan tidak berlaku. Berlaku atau tidak, setkan dalam diri perlu berwaspada bergantung harap pada Allah 24 jam. Jangan pula bila tahu je tsunami takkan berlaku, terus sambung lagha balik. Alpa balik siap ajak kawan pergi karaoke (sbg cth). Teruskan jadi orang yang 'sedar'. Lekas bertaubat.

---
Harap2 bermanfaat untuk kita semua..Dan Alhamdulillah, kebanyakan amaran Tsunam dah ditarik balik..Namun harus kita ingat, bahawa peringatan akan dtgnya mati dan kiamat tidak pernah ditarik balik kerna ia pasti berlaku. Mari kita bersedia membawa bekalan yg banyak.Walaupun amaran ditarik balik,Tapi amaran Allah x akan ditarik balik..so banyak2kan berdoa. jgn waktu ni ja..tapi sampai bila2 ..

Alhamdulillah .. moga bermanfaat..LillahTa'ala.~
wassalam..  <3 <3 <3 

No comments:

Post a Comment