salam ukhwah

Assalamualaikum WBT.Ahlan Wasahlan,Salam Ukhwah Fillah Abadan Abada..Smile Always.

Sunday, January 29, 2012

TOKOH ISLAM ABAD 20:As-syahid Hasan Al-Banna

Kehidupan Asy-syahid:

Dalam kalangan para anggota Ikhwanul Muslimin,Hasan al-banna dikenali sbg seorang yg sgt merendah diri,sgt menjaga kebersihan,daya ingatannya sgt kuat,selalu bersemangat dan tidak kenal lelah,sgt mencintai manusia dan berlaku lemah lembut kpd mereka,selalu senyum,berani,dan juga tidak pernah meninggalkan solat malam.

Sayyid Quthb,salah seorang rakannya di Ikhwanul Muslimin,berpendapat,"Sesuatu yg besar dlm diri Hasan al-banna adalah dia selalu berfikiran positif,berbuat baik dan genius.

Syekh Muhammad Al-Hamid pula berpendapat,"Sejak lama umat islam tidak menjumpai org spt Hasan al-banna".

Syekh An-Nadawi juga berkomentar ttg diri Hasan al-banna,"Beliau adalah seorg yg mengejutkan Mesir dan dunia islam".

Suatu saat terjadi kekacauan di mesir dan pemerintah tidak mampu mengatasinya.Pemerintah terus menuduh Ikhwanul Muslimin menjadi dalang di sebalik kekacauan tersebut.Dengan alasan ini,pemerintah mesir menutup pejabat2 Ikhwanul Muslimin dan byk anggotanya yg di penjara serta organisasi mereka juga diharamkan.

Sementara pengasas Ikhwanul Muslimin,terbunuh sbg syahid pd tahun 1948 di penempatam Ramsis.Di suatu malam,terdpt 3 org yg menembakkan senjatanya ke arah Hasan al-banna dan mereka terus melarikan diri.Dalam kalangan org kebanyakan,para penembak misteri ini diyakini sbg penembak upahan kerajaan.Dua dr mereka adalah polis xawangan khas dan seorg lagi adalah Muhammad Abdul Majid yg menjawat sbg ketua keselamatan negara mesir ketika itu.

Hasan al-banna kemudian dikejarkan ke hospital.Kerana adanya ancaman yg keras dari kerajaan,tiada yg berani mendekati dan membalut lukanya.Akibatnya,2 jam kemudian,Hasan al-banna meninggal dunia tanpa ada yg memberi pertolongan.Dia hanya diesembahyangkan oleh bapa dan keempat saudara perempuanya.

Sebelum itu,pihak berkuasa memadamkan elektrik terlebih dahulu di perkampungannya.Kerajaan bersedia menyerahkan jenazah kpd keluarganya,dgn syarat mereka tidak akan mengumumkan berita kematian tokoh gerakan Islam tersebut.Jenazah kemudian dibawa oleh bapa dan sandara-saudaranya.Proses pengebumian jenazah dilakukan dlm suasana yg sgt menyedihkan dan dgn dikelilingi oleh kereta2 kebal tentera.Kuburnya dijaga ketat oleh tentera agar pengikut Hasan al-banna tidak memindahkan jenazahnya.

Pemergian Hasan al-banna menjadi duka berpenjangan bg umat islam.Ia mewariskan beberapa karya terkenal,di antaranya

1)Mudzakkirat Ad-Du'at wa Ad-Da'iyyah/catatan harian dakwah dan da'i
2)Ar-Rasail/kumpulan surat-surat

Selain itu,Al-banna juga memberikan perhatian yg besar dlm pembentukan generasi muda Muslim yg istiqomah terhadap diri sendiri dan menjadikan Allah sbg tujuannya,Islam jalannya, dan Muhammad ialah teladannya.

Untuk itu,menurut Al-Banna,para generasi Islam haruslah memahami Islam secara mendalam,memiliki iman satu sama lain,mengamalkan ajaran itu dlm dirinya sendiri,bekerja dan berjuang utk mencapai kebangkitan Islam serta berusaha mewujudkan kehidupan yg islamik dlm masyarakatnya.

Nama penuh:Hasan Ahmad Abdurrahman Al-Banna
Tarikh Lahir:14 oktober 1906
Tempat lahir:di Desa Mahmudiyyah kawasan Buhairah Mesir
Tarikh syahid:12 Februari 1949
Pendidikan:~pendidikan rendah di sekolah Ar-rasyad Ad-Diniyah
~ Telah menghafal al-quran pada usia 12 tahun
~lulus pendidikan peringkat menengah dgn memperolehi rangking 5 peringkat negera mesir
~melanjutkan pendidikan ke Fakulti Dar Al Ulum
Sumbangan:menyusun kumpulan doa dan wirid iaitu al-Ma'thurat
penubuhan:~menubuh organisasi Ikhwanul Muslimin
~menubuh sekolah Ummuhatul Mukminin,di Isma'iliyah.

Kata salah seorg jeneral yahudi yg telah dikalahkan dlm pertempuran di palestin yg disertai juga oleh beberapa org Ikhwanul Muslimin,"Seandainya mereka memberikan kpdku satu batalion org2 Ikhwanul Muslimin,maka dgn pasukan tersebut aku pasti dpt menakluki dunia".


(Rujukan:majalah i/april 2010 & wikipedia hasan al-banna)


tokoh pembaharuan & pejuang islam abad-20...Asy-Syahid Hasan Al-Banna



No comments:

Post a Comment