salam ukhwah

Assalamualaikum WBT.Ahlan Wasahlan,Salam Ukhwah Fillah Abadan Abada..Smile Always.

Sunday, January 29, 2012

Tangisan...Si Ibu

Ibu sering menangis di malam nan sepi
Kenapa ibu menangis??
Siapakah yang telah melukai hati ibu
Adakah ibu menangis kerana sakit?

Tiada siapa yang mengetahui kenapa ibu sering menangis.
Hanya ibu dan Tuhan yang tahu kenapa ibu begitu
Ingin aku tanya pada ibu...tapi aku tidak mampu untuk bersuara
Aku memendam rasa ..ingin tahu apakah yang terjadi kepada ibu
Ayah juga tidak tahu kenapa ibu menangis.

Ibu...menanti malam yang syahdu
saban malam ibu tetap akan mengalirkan airmatanya.
Ibu seolah-olah merintih,merayu,memohon simpati dari seseorang
Kelihatan airmata ibu mengalir deras tak henti-henti

Suatu malam..aku kuatkan hatiku untuk mengetahuinya
Aku menanti saat ibu bangun dan mengintai apakah yang ibu selalu lakukan.
Ternyata ibu sudah biasa dengan amalannya.
Ibu bertafakur ,mengadap Illahi
Tapi aku masih hairan....kenapa harus waktu malam yang dingin dan sepi?
kenapa sewaktu hamba lain sedang nyenyak dibuai mimpi indah?
Kenapa ibu,apakah keistemewaannya saat seperti ini.

Ibu menoleh ..ke arahku
Satu persatu ibu menjelaskan kepadaku
kehebatan,kelazatan bertemu,bercinta dengan kekasihnya.
namun aku masih kehairanan...kekasih??? apakah ibu bertemu dengan jejaka yang ghaib?
Oh tidak...ibu tidak begitu sikapnya.
Ibu sekali lagi menerangkan kepadaku 
rahmat Allah akan turun dengan banyaknya di malam hari seperti saat ini.
Ibu mesti menanti saat bertemu,meluahkan perasaan cintanya pada Allah

Ibu,
Barulah aku tahu ..bahawa ibu sangat pencinta orangnya
tanpa melihat,mendengar dan merasa boleh menguatkan rasa cinta
hanya berdasarkan keyakinan yang ada di dalam hati ibu.
aku kagum ,cinta ibu adalah cinta abadi

Aku bertanya kepada ibu buat ke sekian kalinya
kenapa ibu perlu menangis
untuk meluahkan rasa cinta ibu
adakah cinta ibu tidak berbalas atau ibu hanya mengharap 
Ibu memberitahuku..bahawa airmata yang mengalir
adalah airmata yang berdosa....airmata yang memohon keampunan
airmata yang meraih akan kasih sayangNya..
Itu pun jika airmata itu berharga disisi Tuhan..
ibu juga tidak pasti..
adakah airmatanya yang mengalir itu akan diberkati ataupun sebaliknya

Ibu...tangisanmu adalah tangisan yang berharga
mudahan Allah lindungi dirimu dari siksaan api neraka dengan basahan airmatamu.
Tangisan ibu ..bukanlah tangisan yang sia-sia..
.teruskanlah menangis wahai ibuku.
jika ibu rasa tangisan itu bukan paksaan malah yang lahir bersama alunan perasaan cintamu
jangan hentikan tangisanmu di malam sepi
andaikata tangisan itu memberi kebahagiaan,ketenangan dalam jiwamu
aku mengerti kini betapa mulianya setitis air mata ibu.
semoga Allah melindungi kedua belah matamu dari jilatan api neraka jahanam..
Tangisanmu ibu,
membawa satu mesej erti sebuah cinta agung ke dalam jiwaku
jiwa yang gersang 
kehausan dan banyak kealpaan.
syukur..airmatamu yang menitis telah mengalir jua ke dalam kalbuku
menyirami tanaman hati yang kekeringan,ketandusan 
menyubur perasaan cinta agung.

Karya: Ummi Tercinta....

No comments:

Post a Comment